Merhaba sevgili okuyucularım bu hafta sizlerle içsel yeteneklerin dışında dışarıdan yani çevreden gelen telkinlerin ne kadar çok etkili olabileceğini gösteren bir yazı ile sizlerleyim.

Psikolog Robert Rosenthal birinci ve ikinci sınıfların olduğu bir okula gider ve senenin başında bir zeka testi uygular.

Ancak zeka testinin sonuçlarına bakmaksızın, kendisi rastgele seçerek, sınıf öğretmenlerine sınıftaki bazı öğrencilerin isimlerini vererek çok başarılı olabileceğini söyler.

Senenin sonunda sonuçlar şaşırtıcıdır:

Sınıfın en başarılı öğrencileri zeka testinde en yüksek seviyede çıkanlar değil, Rosenthal’in öğretmenlerine “ Başarılı olacaklar” diye belirttiği öğrenci grubundadır. Rosenthal’in araştırma sonuçlarına göre;

Öğretmenler “başarılı olacaklar” listesindeki adı geçen öğrencilere başarılı olacaklar beklentisi ile daha çok ilgi göstermişler, onlara daha çok olanak sağlamışlar ve başarısız oldukları bir konuda daha kapsamlı geri dönüşler verip bildirim vermişlerdir. Yani “başarılı olacaklar” beklentisi farklı bir gerçeklik yaratmıştır.

Unutmayın Zeka testinde normal seviyede olup başarılı olan çocuklar.

Burada dikkatinizi çekerim dışarıdan gelen telkinler uyarıcılar çok önemli siz çocuğunuzun başarısına inanıp ona başarılı olacağına dair geri bildirimler verdiğinizde çocuğunuz başarılı olacaktır.

Bir de tersini düşünün komşunun çocuğuyla onu kıyaslayıp onun başarısını överken kendi çocuğunuzu görmezden gelin.

Neler mi oluyor?

çocuk ailenin onu görmezden geldiği gibi kendini görmezlikten geliyor ve yaşamı boyunca ne yaparsa yapsın komşunun çocuğunun ondan hep ilerde olduğunu düşünüyor.

Çocuklarınıza telkin verirken çok dikkatli olun bu telkinler yaşam boyunca hep kulaklarında bir cırcır böceği gibi ötecek…

Not:Zeka ölçmeye çok hevesli olanlara ithafen diyorum ki:

Akılla birlikte; empati, Hoşgörü, etik, vicdan, bilgelik ve ne iş olursa olsun alınteri ile kazanılmasına da hevesli olun..

Sevgiyle kalın.

Klinik Psikolog Gülsüm Bircan