Sevgili okuyucularım; Bu yazımda Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı almış çocuklarda oyunun önemi ve oyunun çocukların gelişimine katkısından bahsedeceğim. Oyun,çocuğun deneyimleyerek kendi kendine öğrenmesini sağlayan,eğlenmek amacıyla ve içsel olarak güdülenen,bazen kuralları belirlenmiş ve bilinen,bazen de kendiliğinden gelişen ve mutluluk,çoşku,heyecan,merak duygularını da içinde barındıran davranışlardan oluşan bir etkinliktir. Bu nedenle oyun otizmli çocukların gelişimlerine destek vermek amacıyla uygulanan en etkili yöntemlerden biridir. Otizmli çocuklar için en doğal öğrenme aracı olan oyunlar,çocukların keşfetmesinde ve kendini ifade etmesine iletişim becerilerinin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Duyduklarını ve gördüklerini sınayan, deneyen ve pekiştiren otizmli çocuklar bu davranışları oyun sayesinde yapabilmektedir.

Oyun en uygun şekilde çocuk üzerine uygulandığında,otizmin en önemli etkisi olan çevre ve iletişim sorunu zamanla ortadan kalkmaya başlar çocuklar sosyal etkileşimlerinde anlamlı farklılıklar gösterir.

Duygu ve düşüncesini çok rahat bir şekilde ifade etmeye başlayan otizmli çocuklar bu konulardaki deneyimlerini oyun aracılığı ile kazanırlar. Kazanılması güç olan soyut kavramları oyun sayesinde doğal bağlamında öğrenerek anlamlandırıp rahatlıkla genelleyebilirler. Oyun sırasında değişik roller üstlenen çocuklar, dünyayı kendi duyuları aracılığı ile anlamaya çalışmaktadırlar. Dış dünya ile kendi iç dünyası arasında yolculuk yapan çocukların kendini ifade etmesi için en iyi ortam oyun ortamıdır. Oyunlar tüm çocukların gelişimsel alanlarını destekler ve çocuklar içinde bulunduğu dünyaya ayak uydurmayı oyun yoluyla öğrenir.

Özel gereksinimi olan çocukların içinde yaşadığı dünyayı öğrenmesi normal gelişim gösteren çocuklara göre daha çok zordur ve zaman alan bir süreçtir. Bu sürecin daha verimli ve kısa sürmesi özel gereksinimi olan çocuklar için önemlidir. Oyun döneminde olup ve herhangi bir özel gereksinimi olan ya da risk faktörü içerisinde yer alan çocuklarda oyun bağlamında öğretimin yararları bilimsel olarak açıklanmıştır. Bir doğal öğretim yöntemi olan oyuna gömülü öğretim stratejisi özel gereksinimi olan çocuklara farkettirmeden ve eğlendirerek,kazanımları oyunların içine gömen bir yöntemdir. Bu yöntemle Sosyal etkileşimdeki yetersizliklerin,dil becerilerindeki yetersizliklerin,genelleme problemlerinin daha kısa sürede ve etkili bir şekilde aşıldığı gözlemlenmiştir.

Sözlerimi bitirirken çocukların dünyayı keşfetmesinde ve gelişiminde önemli rol oynayan oyun, genel olarak sıradan ve basit bir etkinlik gibi gözükse de aslında çok önemlidir. Özel gereksinimli ya da normal gelişim gösteren farketmeksizin tüm çocuklar oyun oynamalı,siz anneleri babaları olarak da onlara uygun oyun ortamını sağlamalısınız. Sevgiler.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner34

banner23