Atay Uslu toplantıda Batı Antalya'ya yapılan yatırımlar, projeler hakkında bilgi verdi ve Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemini anlattı. Uslu, “Bürokraside de çalışmış Kemal Kılıçdaroğlu'nun söylemlerine bakınca şaşıyorum. Daha doğrusu şaşmıyorum, 7 yılda neden 7 seçim kaybettiğini anlıyorum. Kendileri milleti anlayamıyorlar, Anayasa değişikliğini incelemiyorlar, herhalde danışmanlarına da sormuyorlar. Söyledikleri Anayasa değişikliğinde yok, söyledikleri sistemde yok.” dedi.

“DANIŞMANLARI YANLIŞ YÖNLENDİRİYOR OLABİLİR Mİ?”

Cumhurbaşkanının bir kararname ile bir ili kaldırıp başka bir ile bağlayabileceğini, birleştirebileceğini söylüyorlar diyen Uslu, “Yanlış biliyorsunuz Kemal Bey! İllerin kurulması, birleştirilmesi kanunla olur. İl ve ilçe kurulması, kaldırılması, merkezlerinin belirtilmesi, adlarının değiştirilmesi, bir ilçenin başka bir ile bağlanması kanun ile mümkündür. Bu hususta kanun vardır, kararname ile düzenleme olmaz. 

Muhtarlıklar kalkacakmış, lokantalar kapatılacakmış. Yalan ve yanlış. Kemal Bey lütfen danışmanlarımızı değiştirin, sizi kandırıyorlar. Lütfen Google arama motorunda kendiniz kontrol edin, yalan, yanlış bilgiler olduğunu göreceksiniz.” dedi. 

“KARARNAMELER KANUN ALTI NORMLARDIR”

Cumhurbaşkanının Amerika'da olduğu gibi bir kararnameyle giriş yasağı, çıkış yasağı koyabileceğini söylediklerini ifade eden Uslu “Yanlış. Amerika Birleşik Devletlerinde kararnamelerle başkan seyahat özgürlüğünü kısıtlayabilir ancak bizim sistemimizde mümkün değil. Seyahat özgürlüğü temel haktır ve bu temel hak Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sisteminde kararnameyle sınırlandırılamaz. Bu anayasa değişikliğinde net bir şekilde belirlenmiştir. Cumhurbaşkanı kararnamesinin sınırları Anayasa değişikliğinde net bir şekilde ifade edilmiştir.” diye konuştu. 

“YÖNETİMSEL ENSTRÜMAN OLARAK KARARNAME YETKİSİ”

Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin kanunla düzenlenmeyen alanlarda ve daha çok idari konularda düzenleme yetkisi veren bir norm olduğunu anlatan Uslu, konuşmasını şöyle sürdürdü, “Aynı konuda kanun ve kararname varsa, kanun geçerlidir. TBMM’nin aynı konuda kanun çıkarması durumunda, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükümsüz hâle gelir. Asıl olan kanunlardır. 

“KARARNAMELER KONU, İÇERİK AÇISINDAN SINIRLIDIR VE DENETİME AÇIKTIR”

Kararnamelerin konu unsuru açısından sınırlaması da, yürütmeye dair anayasadan kaynaklanan 6 asli yetki belirlenmek suretiyle gerçekleşmiştir. Bunlar; ‘Cumhurbaşkanı yardımcıları, Bakanlar ve üst kademe kamu yöneticilerini atama ve görevden alma (m. 104); Bakanlık teşkilatlarının kurulması ve mevcut bakanlıkların teşkilat yapısında değişiklik yapabilme (m. 106); MGK sekreterliği teşkilat ve görevleri (m. 118); Yürütme alanında kamu tüzel kişiliği kurma (m. 123); Genelkurmay Başkanını atama (m. 117); Devlet Denetleme Kurulu (m. 108) ile ilgili kararname yetkileridir. Denetim unsuru açısından değerlendirildiğinde bu yetki, yargısal denetime açıktır." Gökhan TEMEL