Sevgili okuyucularım her yıl tüm dünyada 11-17 Mart tuza dikkat haftası olması dolasıyla bu haftaki yazımda size tuzu anlatacağım.

Tuz, yiyecekleri korumada ve tatlandırmada kullanılan bir baharattır.

Dünyada Tuz Tüketimi

Dünya Sağlık Örgütü; yüksek tansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere şişmanlık, şeker hastalığı ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını korumak amacıyla tüketilmesi gereken tuz miktarını günde 5 gram (bir tepeleme çay kaşığı veya 1 silme tatlı kaşığı) olarak önermektedir. Bu miktar ise yemeklere tuz eklenmeden doğal olarak günlük tüketilen yiyecek ve içeceklerle sağlanmaktadır. Sofra tuzunu yaklaşık %40’ı sodyumdur. Toplam 5 g tuz yaklaşık 2000 mg sodyum içermektedir.

Türkiye’ de tuz tüketimi, tüketilmesi gereken miktarın tam 3 katıdır. Tuzda bulunan sodyum, insan vücudunda kan basıncı, asit-baz dengesi, sinir sistemi ve kas dokusunun çalışmasında önemli rol oynar.

Gereğinden fazla tuz tüketilirse;

* Kardiyovasküler hastalıklara,

* Böbrek hastalıklarına,

* Hipertansiyona

* İnmeye

* Osteoporoza

* Bazı kanser türlerine neden olmaktadır.

Ülkemizde tuz tüketimini azaltmak amacıyla Sağlık Bakanlığı 2011 yılından beri 'Türkiye Aşırı Tuz Tüketiminin Azaltılması Programı' uygulamaktadır . Bu program kapsamında ekmeklerdeki tuz oranı düşürüldü, okul kantinlerinden tuz içeriği yüksek cips gibi ürünler, restoranlardaki yemek masalarından da tuzluklar kaldırılmıştır. Ayrıca Türk Gıda Kodeksi Tuz Tebliği uyarınca ( 2013) tuz paketlerinin üzerinde ‘’ Tuzu azaltın Sağlığınızı Koruyun’’ ibaresi zorunlu hale getirilmiştir.

Yapılması gerekenler;

* Sofrada tuz bulundurmamalıyız.

* Salamura besinlerin tuz içeriğini azaltmak içi suda yıkama ya da bekletme işlemleri uygulamalısınız.

* Yemeklerimize tadına bakmadan tuz eklememeliyiz

* Her gün tuz miktarını biraz azaltarak az tuz tüketmeyi alışkanlık haline getirmeliyiz.

* Satın alınan işlenmiş ürünlerin tuz içeriğine dikkat etmeliyiz.

* Bol su içip, satın alınan maden sularının tuz içeriği etiketten kontrol edilerek tüketilmelidir.

* Çocuklarınızı erken yaşta tuzla tanıştırmayın.

* Yemeğinizin lezzetini arttırmak için tuz yerine bitkiler, maydanoz, nane, kekik, rezene, fesleğen, biberiye, baharatlar, hardal gibi soslar kullanabilirsiniz.

* Atıştırmalık olarak cips, tuzlu kuruyemiş yerine kuru meyveler tercih edebilirsiniz.

* Hazır etler, tavuk sularının, hazır çorbaların içerisinde fazladan sodyum bulunduğu unutulmamalıdır.

Sevgili okuyucularım ‘Tuzu azalt ömrünü uzat’ diyerek bu haftaki yazımı burada sonlandırırken , herkese mutlu hafta sonları, sağlıklı günler diliyorum.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner34

banner23